Slide

30 Jaar EpromJoop Schmit: ‘Werken voor een baas is beschamend dom en dwaas’

Waarom begint iemand met ondernemen om daarvoor een goedbetaalde baan mét auto van de zaak in te ruilen? We schrijven 1991. Boris Jeltsin zal in juli aantreden als de eerste gekozen president van de republiek Rusland terwijl Joop Schmit besluit om Eprom op te richten. Het is tijd voor een andere kijk op samenwerken. Althans, dat is de onwrikbare overtuiging van Joop.

KLIK HIER VOOR HET ONDERZOEK

De knecht…

Joop: “Al vanaf dat ik 16 jaar was, heb ik me verbaasd over het mechanisme waarin de een de ander onderdrukt. Ik wilde geen knecht zijn van mijn baas , niet van mijn klanten, van niemand eigenlijk.” (Red.: we hebben het Joop niet durven vragen, maar we vermoeden dat deze opmerking ook opgaat voor de verhoudingen in de privésfeer.) De oorsprong van Joops visie op samenwerken is deels terug te vinden bij zijn favoriete cabaretprogramma’s uit de jaren tachtig. Herenleed bijvoorbeeld. Waarbij de knecht keer op keer bij zijn dominante evenknie probeerde: ‘Mag ik ook even wat zeggen?’ ‘Nee’, was steevast het resolute antwoord. Niet helemaal de waarheid overigens. De knecht wist op een slinkse manier altijd wel iets voor elkaar te krijgen. Zo werd op een niet mis te verstane wijze de fluïde orde tussen twee mensen neergezet. “Werken voor een baas is beschamend dom en dwaas”[1]. Van Kooten en de Bie wisten met hun cabaret de veranderende verhouding tussen baas en werknemer verder uit te diepen. Joop: “Als je werkt in de ruimte van een baas maak je jezelf al een knecht. Dit alles heeft me altijd gemotiveerd om op geen enkele manier de onderdrukte te zijn. Ik ben erachter gekomen: dat doe je zelf.”

[1] Dit citaat komt uit de muziektekst ‘Werken voor een baas’, geschreven door Wim de Bie.

… en de emancipatie

Dan de stap naar de bevrijding van de knecht op zijn eigen kantoor. Joop noemt dat steevast emancipatie. Hij heeft er nooit aan mee willen doen om die term exclusief voor de vrijmaking van de vrouw te reserveren. Joop: “Wanneer een medewerker mijn kamer binnenstapte, heb ik altijd dezelfde opmerking gebruikt: kom je wat halen of kom je wat brengen? Nooit ‘goedemorgen’ of ‘wat leuk dat je er bent’, nee ze kregen direct deze introductie van mij te verwerken. Dat is bij Eprom niet bij iedereen goed gevallen, althans dat is mijn ervaring. Terwijl ik het als een uitdaging bedoelde om mee te kunnen groeien. Je moet toch weten hoe je jezelf neerzet als je binnenstapt als adviseur bij een klant? Helder zijn, van tevoren nadenken over het doel van het gesprek. Helemaal in lijn met de Eprom-filosofie van de klant-leverancier-relatie en wat er vervolgens geleverd wordt aan die klant. Als je binnenkomt als en klant en leverancier, dan zeg ik: ga eerst maar eens nadenken over wie je wilt zijn. Het is belangrijk dat je weet waar je voor staat en dat je niet als een knecht jouw reactie laat afhangen van die ander. Het was mijn bedoeling om iedereen hiermee lekker op zijn voetstuk te krijgen.”

Van nul tot nu

1991

1991

Eprom is opgericht in 1991 door Joop Schmit, begonnen in een achterkamer aan de van Imhoffstraat 4 in den Haag. In 1992 werd Henny van der Zanden partner en mede-eigenaar. Joop en Henny wisten hun jarenlange ervaring met personeelsmanagement, organisatieontwikkeling en medezeggenschap te bundelen tot iets nieuws. Dat nieuwe zou…

Lees meer

1991 – 1993

1991 – 1993

In de periode 1991 – 1993 heette Human Resource Management nog gewoon personeelsbeleid en werkte je bij de afdeling personeelszaken. Daar maakten Joop en Henny, samen met een groeiend aantal organisatieadviseurs, personeelsinstrumenten voor. Als dat mogelijk en wenselijk was, waren deze ook computerondersteund (www bleef nog ver uit de buurt…

Lees meer

1994

1994

1994: de visie van Joop op organiseren en werken krijgt steeds meer vaste vorm. Inmiddels is Eprom huisleverancier van de verzorgingstehuizen. Zo worden er vanuit ‘de Eprom opleidingen’ cursusboeken voor functioneringsgesprekken gemaakt en trainingen aan klanten gegeven. Speciaal is het functiewaarderingsysteem dat Eprom neerzet, toegespitst op deze subsector van de…

Lees meer

1996

1996

1996: introductie van de Eprom handleiding voor functiebeschrijven en functiewaarderen. Deze handleiding is bedoeld als softwareprogramma en wordt geleverd op diskette (ook wel bekend als een floppy). Hij draait op Windows 3.1 of hoger.

Lees meer

Eprom organisatieadviseurs en kinderopvang in één

Kort daarna begon Viola, de echtgenote van Joop, met haar zus Veronica een kinderopvangbedrijf op de begane grond van het herenhuis. De kinderen kenden alle adviseurs van Eprom. Klanten vonden het ‘speciaal’ maar bovenal leuk dat Eprom organisatieadviseurs en de kinderopvang in één pand waren gevestigd. Na twee jaar trad…

Lees meer

1997

1997: ‘Meer, pret plezier en poen door resultaatgerichte medezeggenschap’. Joop verzorgt een workshop op de landelijke OR-dag van OR-net. Resultaatgerichte medezeggenschap is de kapstok. Ondernemingsraden worden uitgedaagd om een eigen identiteit te ontwikkelen, bijvoorbeeld door meer gebruik te maken van het initiatiefrecht.

Lees meer

1999

1999

1999: Eprom is succesvol en heeft zich gevestigd in de markt met een uitgebreide klantenportefeuille. Er werken twaalf organisatieadviseurs en Joop is inmiddels de enige eigenaar en directeur. Eprom geeft een nieuwsbericht uit, quote van een nieuwe medewerker: ‘Werk is heel belangrijk in Nederland. Als je mensen naar hun werk…

Lees meer

2002

2002

2002: boekpublicatie ‘Resultaatgericht structureren van organisaties en functies’. Hiermee presenteert Joop zijn visie op samenwerken en organisaties inrichten. Een belangrijk vertrekpunt voor de sterke merknaam die Eprom inmiddels heeft verdiend met functiebeschrijven, functiewaarderen, belonen en medezeggenschap. Er zullen nog drie managementboeken volgen.

Lees meer

2005

Bob De Boer is in 1995 bij Eprom komen werken, in 2005 wordt hij directeur. De functiemanager is nu ook als internet-oplossing beschikbaar, de tijd van diskettes is definitief voorbij. KPN was de tweede klant van Eprom en is altijd klant gebleven. Ook Post NL is een trouwe klant. Met…

Lees meer

2011

2011

2011: Presentatie van ‘In de knoei’. Niet iedereen wist dat schunnigheid de rode draad was. In het voorwoord is aangegeven dat Herman Brusselmans door de laagjes heen kijkend dingen ziet die veel mensen graag afdekken met beschaving.

Lees meer

2013

2013: Loes De Cock en Valery Smit vormen als duo het nieuwe management van Eprom. De Loonindex maakt faam en Eprom breidt zijn internetoplossingen verder uit. Voorbeelden zijn de Resultaatmonitor en ORresultaten.nl. Het klantenbestand van Eprom wordt steeds diverser, ook het MKB is inmiddels stevig vertegenwoordigd in de opdrachtenportefeuille.

Lees meer

2017

2017

2017: Ronald Borgts en Roland De Bock worden de nieuwe directeur-eigenaren van Eprom. Er vindt een verhuizing plaats naar Oosteinde 237 in Voorburg. Werkplezier wordt in de missie opgenomen. Dat wat ooit begon als het ont-stressen en de emancipatie van medewerkers en management is anno 2021 stevig verankerd in de…

Lees meer
Call Now ButtonBEL NU: 070-324 84 86
Contact
close slider

    Contactformulier

    Vul hieronder uw gegevens in, dan zal één van onze adviseurs u direct benaderen:

    HeerMevrouw