“Je ziet dat mensen bewust en enthousiast worden van het ‘klantdenken’”

Endenburg Elektrotechniek

Over Endenburg Elektrotechniek

Endenburg is een gespecialiseerd elektrotechnisch installatiebedrijf voor opdrachtgevers in Rotterdam en de wijde regio. Endenburg heeft een bijzondere bedrijfsstructuur: er is vergaande medezeggenschap van medewerkers ten aanzien van het bedrijfsbeleid, dat op basis van sociocratische grondbeginselen plaatsvindt.

De vraag:

Endenburg Elektrotechniek wilde de kracht en de zelfredzaamheid van medewerkers en managers versterken. De sociocratie heeft het bedrijf veel gebracht, maar verdere ontwikkeling bleek noodzakelijk om te blijven concurreren in de elektrotechnische markt. Door de ‘sociale’ beoordelingsvormen gaf men elkaar bijvoorbeeld weinig functionele en zakelijke feedback, waardoor persoonlijke groei beperkt bleef. Een grote diversiteit aan individuele afspraken met medewerkers maakten de structuur en de beloningsverhoudingen onoverzichtelijk. Na eerdere pogingen met een ander adviesbureau en het eigen management werd Eprom erbij gehaald.

Onze oplossing:

Eprom koos ervoor om te sturen op resultaten, omdat hiermee de goede kanten van de sociocratie optimaal benut worden. Resultaten zijn simpel gezegd die oplossingen (producten/diensten) waar klanten, intern of extern, blij van worden. Het sturen op resultaten zorgt voor structuur in de samenwerking en benut en versterkt de sociale belangen en het plezier. Voor servicemonteurs is het bijvoorbeeld veel motiverender om verantwoordelijk te zijn voor de klanttevredenheid dan voor het afronden van losse opdrachten. In het anderhalf jaar durende traject werden medewerkers uit de gehele organisatie betrokken.

Endenburg over Eprom en resultaatgericht werken

Ingrid Koppers, Hoofd P&O: ‘Je ziet een verandering in de organisatie: mensen die op een andere manier met elkaar samenwerken, met elkaar praten over resultaten en kritisch nadenken over wie ze blij maken met hun resultaten.’ Job Knoester, directeur: ‘Je ziet dat mensen bewust en enthousiast worden van het ‘klantdenken’. Ze zijn niet zomaar tevreden en denken niet langer: ‘We zien wel waar we uitkomen’. Onze medewerkers zijn zich bewust van hun eigen rol en worden dirigent van hun eigen toekomst!’

Meer weten over dit project?

Neem contact op met Ronald Borgts

Contact
close slider

Contactformulier

Vul hieronder uw gegevens in, dan zal één van onze adviseurs u direct benaderen:

HeerMevrouw







Eprom.nl maakt gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor de optimalisatie van uw gebruik van onze website. Kijk op onze cookies pagina voor meer informatie.